Liberal äldrepolitik i Staffanstorp

Liberalismen syftar till att maximera varje människas frihet att forma sitt egna liv så länge det inte inkräktar på någon annans frihet. Den rätten gäller hela livet igenom. Vi måste få bli bemötta utifrån de individer vi är, och inte utifrån vilket år vi är födda.

I såväl den lokala debatten som på riksnivå tenderar diskussionen att handla om utförare istället för kvalitet och individens möjlighet till att bestämma själv. Staffanstorp har utmärkt sig som landets sämsta när det gäller kvalitén på maten, varvid vänsterpolitiker genast ropar på kommunal äldreomsorg som lösningen på problemet och partier på andra kanten förtröstanfullt inväntar nya, privata lösningar inom ramen för LOV (Lag om valfrihetssystem) som garant för en konkurrensutsättning som främjar kvalitén. Sanningen ligger, som den ofta gör, mitt emellan.
Varje människa ska självklart ha rätt att själv få bestämma över sin vardag och sin äldreomsorg. Vilket gör att vi Liberaler inte har något emot vare sig privata eller kommunala lösningar. Dialogen måste handla om vården är bra eller dålig, inte privat eller offentlig. Sedan behöver vi bli bättre på att hantera de mjuka värdena så att ålderdomen är innehållsrik och hjälper till att minska ensamheten som är en utmaning. Så under kommande mandatperiod kommer vi driva:

• Mer självbestämmande inom äldreomsorgen
  • Mindre byråkrati kring biståndsbedömningen
  • Fler platser i vård- och omsorgsboende och trygghetsboende
  • Utveckla det sociala innehållet i äldreomsorgen
  • Anhöriga ska inte slitas ut utan måste stödjas