Idrott i Staffanstorp

Vi äter sämre och rör oss mindre och livsstilssjukdomarna ökar. Det är mycket oroande både ur ett folkhälsoperspektiv och för den enskilde individen. Vi liberaler anser att vi måste ge alla möjligheter att röra på sig och idrotta, oavsett bakgrund, ekonomi, funktionshinder eller var i kommunen man bor. Forskningen har visat ett tydligt samband mellan elever som idrottar presterar bättre i teoretiska ämnen än elever som inte motionerar.

Vi tycker att alla ska kunna motionera och idrotta, för att ha roligt och må bra. Alla idrottsföreningar som uppbär kommunalt aktivitetsstöd ska vara öppna för samtliga ungdomar i kommunen – och informera om sin verksamhet. Med detta sagt: föreningar drivs oftast på ideell basis och det arbete som varje dag läggs ner förtjänar ett stort tack och all respekt. Vi vill därför öka det kommunala föreningsbidraget.

Ett stort problem för många föreningar är lokaler – för många är det svårt att ens hitta en lokal och för andra utgör bristande lokaler ett hinder för expansion. Inte minst i Hjärups tätort utgör detta en bromskloss för ett ökat föreningsliv. Vi vill därför skapa ett föreningarnas hus i Hjärup.

Alla vill dock inte förena motion med tävling. Vi måste därför förenkla för spontanidrott och lek i hela vår kommun. Ett sätt att göra detta är att skapa fler multiplaner – dels på nya områden, men också genom att renovera eftersatta anläggningar från 1970-talet.