Hyresrätter i Staffanstorp

Vi behöver ett bredare bostadsutbud!

Många är de boende i Staffanstorps kommun som varje år flyttar hemifrån, säljer sin villa, separerar etc och behöver en bostad, men inte vill flytta till annan kommun. I dagsläget är det nästan omöjligt att hitta en hyresrätt i Staffanstorp och den som söker ett sådant boende är hänvisad till att lämna kommunen. Så vill vi i Liberalerna inte ha det!

En egen bostad är en av grundpelarna för människors frihet!

• Vi kommer att arbeta för att en mycket större andel av den byggbara mark som finns i kommunen går till hyresrätter, då det finns ett uppdämt behov av den boendeformen.
  • Vi kommer att arbeta för att de hyresrätter som byggs är trygga, säkra, klimatsmarta och framförallt byggda efter de behov som finns, dvs i lite mindre storlekar och med rimliga hyror.
  • Vi kommer att arbeta för att det byggs hyresrätter i kollektivtrafiknära områden, för att på så sätt även minska miljöpåverkan från persontransporter.
  • Vi kommer att arbeta för att det byggs fler hyresrätter, då kommunen bör förtätas (vi vill inte ta bördig jordbruksmark i anspråk i onödan) så att den starka befolkningstillväxten kan fortsätta.
  • Vi kommer att arbeta för att det byggs fler bostäder anpassade för årsrika, med närliggande service och gemensamhetslokaler, men där de boende är fria att rå sig själva eller umgås med andra, helt utifrån vad de själva vill.

Liberalerna kommer att arbeta för att det ska finnas boendeformer för alla behov i Staffanstorp, vi vill ge fler möjlighet att bo i vår kommun, under livets alla skeden.

Liberalerna tror inte på utökade subventioner för bostadsbyggande, det är kostnaderna i alla led som måste ned: materialval, storlek, standard m m. Det många efterfrågar är en egen lägenhet med rimlig hyra där livet kan få en (ny-)start, inte en lyxvåning med stor inglasad balkong, designkök, italiensk klinker i badrummet och överdrivna ytor. Hetsen kring hög standard och överdriven utrustningsnivå och materialval har under lång tid härjat vid nybyggnationer, ivrigt påhejade av de privilegierade. Det har lett till att de bostäder som byggs idag är för dyra för en mycket stor andel av befolkningen.

Det är dags för en förändring! Det är dags för en liberal bostadspolitik – en bostadspolitik som strävar efter att ge alla en möjlighet till eget boende.

Tycker du som oss eller vill vara med och påverka vår politik?
Hör av dig till oss med förslag eller gå med oss direkt!

Mer information kring det hittar du här bli medlem