Ett tryggt Staffanstorp

Är du inte trygg är du inte heller fri

Ett tryggt Staffanstorp. Trygghet är viktig ur många aspekter, inte minst för att upprätthålla demokratin och det fria ordet. I Staffanstorp ska alla känna sig trygga och lita på att brotten bekämpas. Kameraövervakning är nödvändig i brottsbekämpning, men måste alltid vägas av mot enskildas rätt att vara i fred. En viktig aspekt för framför allt kvinnors frihet, förutom att bekämpa brott, är att utveckla stadsplaneringen. Det kan handla om belysning, infrastrukturen och hur man blandar olika verksamheter med bostäder. Alla ska våga gå eller cykla i hela Staffanstorp, hela dygnet.

Vi ser fortsatt behov av ordningsvakter men framtida satsningar ska riktas mot förebyggande arbete. Vi behöver både järnhandske och lovikavante. En fältgrupp 2.0 måste upprättas och arbeta nära skolor, socialtjänst, säkerhetsenheten och polis. Förutom detta vill vi vidareutveckla Ung i Hjärup samt utreda hur vi kan tillgodose behoven för ungdomar med A-traktor.

En välfungerande skola är på sikt minst lika, om inte mer, trygghetsskapande än en vakt. Vi vill satsa på ungdomscoacher, något vi vet är saknade resurser bland våra lärare och de ungdomar som innefattas av vårt kommunala aktivitetsansvar.

Alla ska våga gå eller cykla i hela Staffanstorp, hela dygnet

Tycker du som oss eller vill vara med och påverka vår politik?
Hör av dig till oss med förslag eller gå med oss direkt!

Mer information kring det hittar du här Bli medlem